Lezen met zin dankzij een prachtige reeks boeken voor kinderen vanaf 6 jaar
Onze nieuwe leeslijn Verhalenrijk bestaat uit mooi verzorgde boeken die een doorgaande leeslijn vormen voor kinderen vanaf 6 jaar. Met deze nieuwe leeslijn kunnen kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige en enthousiaste lezers.
AVI-niveau’s verhalenrijk
p van pip*) | Op weg naar AVI start; losse letters en woordjes & ultrakorte zinnetjes |
koen in de kou*) | Twee niveaus: (1) losse woordjes en (2) AVI start |
koen gaat op reis*) | Twee niveaus: (1) losse woordjes en (2) AVI start + -ng, sch, eer, oor, eur |
daar komt de winter*) | Drie niveaus: (1) AVI start (tekstjes haas), (2) AVI M3 en (3) AVI E3; (2) en (3) zijn zinnen lopende tekst, typografisch duidelijk van elkaar onderscheiden en om beurten enkele regels |
Pip past op | Tussen AVI M3 en AVI E3 in (M3/E3); combinaties als aai, ooi, oei worden herhaald |
Lente in het land! | Drie niveaus: (1) AVI M3 (tekstjes haas), (2) AVI E3 en (3) AVI E3/M4; (2) en (3) zijn zinnen lopende tekst, typografisch duidelijk van elkaar onderscheiden en om beurten enkele regels |
Rode Pier en heks Hella/ Hallo, worm! | Omdraaiboekje met twee leesniveaus. Het fictiedeel (Rode Pier en heks Hella) zit op AVI E3, het infodeel (Hallo, worm!) AVI E3/ M4 |
Een eiland vol dieren | AVI E3 |
Saar waait weg/ Hallo, spin! | Omdraaiboekje met twee leesniveaus. Het fictiedeel (Saar waait weg) zit op AVI E3/M4, het infodeel (Hallo, spin!) AVI E3 |
*)Deze titels beginnen niet met een hoofdletter i.v.m. het AVI-niveau; op de laagste niveaus worden geen hoofdletters gebruikt.
We houden rekening met de planningsschema’s op de vrijescholen, volgens de daar gebruikte methoden (Veilig Leren Lezen, Leessleutel, Leeslijn, Leeshuis, Lijn 3, ZLKLS). Zo letten we goed op klankzuiverheid en komen bv lettercombinaties als ng en eer, oor, eur op de lage niveaus pas wat later aan bod, omdat ze ook wat later aan bod komen op de vrijescholen. Waar een combinatie wél wordt gebruikt, wordt het woord een paar keer herhaald en goed ondersteund met beeld.
In de manuscriptfase is door enkele leerkrachten meegelezen om te beoordelen of de teksten goed op leesniveau waren.
De boeken zijn los verkrijgbaar bij Christofoor en in de boekhandel, maar ook (tegen gereduceerd tarief) als klassenpakket met lesbrieven en aanvullende informatie. Verhalenrijk is ontwikkeld om naast bestaande lesmethodes te gebruiken. Het is een waardevolle aanvulling op het leesonderwijs voor iedere (vrije)school die lezertjes vanaf het prille begin wil stimuleren met boeiende en prikkelende verhalen.
Leesplezier voorop!
De boeken uit Verhalenrijk zijn allereerst een feest om te lezen. Verwacht sprankelende verhalen vol avontuur en humor! We zijn er van overtuigd dat een kind dat met plezier leest, beter leert lezen:
- Verhalenrijk is gemaakt door mensen met liefde voor boeken, die dat enthousiasme graag overbrengen aan een nieuwe generatie lezers. De boeken zijn met zorg geschreven, opgemaakt en voorzien van prachtige, kleurige illustraties. Kortom: boeken om van te houden.
- De verhalen zijn goed toegankelijk door het zorgvuldige gebruik van taal die aansluit bij het leesniveau van de kinderen. Zo kunnen lezers boekje voor boekje op een prettige en leuke manier aan hun leesvaardigheid en woordenschat bouwen.
- Niet ieder kind heeft dezelfde interesses: het ene kind droomt het liefst weg bij een mooi sprookje, het andere is juist razend nieuwsgierig naar hoe de wereld werkt. Daarom wordt elk fictieboek vergezeld van een non-fictie boek in hetzelfde thema, waarin kinderen kunnen leren over de wonderen van de wereld om hen heen.
Een doordachte leeslijn die past in iedere klas en bij iedere leerling
Verhalenrijk is gemaakt door mensen met ruime ervaring met het schrijven voor leesonderwijs. De teksten zijn tijdens de ontwikkelingsfase beoordeeld door ervaren leerkrachten met veel praktijkkennis.
- In Verhalenrijk wordt een zorgvuldig doordachte leestechnische opbouw gevolgd die vanaf januari van het eerste leerjaar ingepast kan worden in vrijwel alle leesmethodes. De lijn groeit mee met de lezers, maar volgt geen strikte handhaving van AVI; AVI-teksten zijn een toetsinstrument. Wat lastiger woorden worden sporadisch en doordacht gebruikt, herhaald en goed uitgebeeld in de illustraties.
- De boeken van Verhalenrijk sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van het kind. Het vertrekpunt is de verwondering van het jonge kind: er is volop ruimte voor verbeelding en fantasie. Naarmate het kind ouder wordt, zullen de verhalen daarnaast meer en meer het rationele, cognitieve denken aanspreken.
- In een aantal boeken zijn (duidelijk onderscheiden) meerdere leesniveaus verwerkt. Hierdoor zijn ze niet alleen geschikt voor individueel lezen (door kinderen die beide niveaus aankunnen), maar ook voor samenlezen.
Laat de les tot leven komen
De leeslijn bestaat uit leesboeken (fictie en informatief) en lesbrieven. Het thema natuur loopt er als een rode draad doorheen. De boeken sluiten aan bij de verschillende seizoenen. De natuur vormt zowel een inspiratiebron voor mooie verhalen als een aanknopingspunt voor interessante lessen, gericht op verwonderen, ervaren, en creatief en onderzoekend denken.
Concreet betekent dit:
- De verhalen in alle boeken prikkelen de nieuwsgierigheid. Dit motiveert niet alleen tot lezen, maar draagt bij aan de algemene ontwikkeling van het kind.
- De non-fictieboeken zijn zowel leesbaar als leerzaam: ze staan vol met weetjes, doe-tips en experimentjes.
- De bijbehorende lesbrieven bieden tal van handvatten en suggesties waarmee docenten hun lessen kunnen verrijken om zo de thema’s uit de boeken verder tot leven te laten komen.